tirsdag den 9. november 2010

Innovationshøjskolen og finansloven

"En veluddannet arbejdsstyrke er afgørende for vækstmulighederne i dansk økonomi. Vi skal leve af menneskelig formåen. Den danske arbejdsstyrke skal være blandt de bedst uddannede i verden." Sådan lyder det i Finansloven 2011 omkring Uddannelse.


Denne målsætning, som er formuleret i Finansloven afsnit om uddannelser 2011, er en målsætning Innovationshøjskolen kan tilslutte sig og vil bidrage til ved at udvide begrebet 'veluddannet arbejdsstyrke'.

Innovationshøjskolens mål er, at styrke konkurrenceevnen og bevare velfærden ved at gøre individet myndigt til at forstå, handle og tænke innovativt, således at arbejdsstyrken kompetencer indenfor f.eks. praksisnær innovation styrkes.

Innovationshøjskolen bygger på den gode historie om bl.a. ’the danish secret’, som omfatter den kultur, det demokrati og den samfundsforståelsen vi kender og som er kernen i den succesfulde velfærd vi har oplevet i Danmark siden den tog sin begyndelse i 1891 med alderdomsforsørgelsesloven.

'The danish secret' har sin rod i højskolen, hvor bøndernes sønner lærte at læse og skrive rigsdansk, fik indsigt og lærdom. Dette var med til, at gøre højskolerne til spydspidser i den nye samling om landet efter nederlaget i 1864 - samt de kolossale forandringer, landet havde været kastet ud i som konsekvens af industrialiseringen.

Vi står nu igen overfor kolossale forandringer og vi er presset på vores konkurrenceevne, produktiviteten er i bund og velfærden er for nedadgående. Da vi samtidig lever i en tid med global konkurrence er det vigtigt, at Danmark skiller sig ud med en anderledes offensiv uddannelsesstrategi end de lande, vi skal konkurrere med.

Vi kan ikke producerer Ph.d'ere i Danmark, Europa eller det 'gamle vestlige verden', som matcher produktionen af Ph.d'ere i Indien eller Kina, vi har ikke forskningsmæssig styrke til at skabe universiteter, som kan konkurrerer med Stanford, MIT m.fl. og vi har ikke grundlag for en vækst som den ses i BRIC-landene.

Men alligevel skal vi være dygtigere, klogere og smartere og derfor skal vi selvfølgelig prioriterer uddannelse højt og samtidig se uddannelse i et bredere perspektiv end formelle kvalifikationer og kompetencer, der oftest præger den uddannelsespolitiske debat.

Det danske samfund, herunder også vores arbejdsstyrke, skal drives af lysten til fortsat uddannelse og livslang læring. Der er derfor ingen tvivl om, at det formelle uddannelsessystem skal koncentrere sig om det de er bedst til, nemlig at holde fokus på kundskaber og de formelle kompetencer.

Men for at arbejdsstyrken bliver blandt de bedst uddannede i verden, så skal vi spille det ’hemmelige kort’ – de uformelle kompetencer.

Vi skal ikke stå på mål for de højskoler, som eksisterer i dag. Men blot konstatere, at vi har en 'fødselsgave' der bl.a. består i lav magtdistance, kreativitet, tværfaglig samarbejdsevne, som kan 'dateres' tilbage til højskolen.

Innovationshøjskolen forholder sig ikke til konsekvenserne af Finansloven, i forhold til Folkehøjskolerne, men blot tilskynde til en fastholdelse af højskolerne og deres bidrag til udviklingen af vores samfund.

Når det er sagt, så påtager vi os gerne at opfylde Finanslovens målsætning….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar