Innovationshøjskolens emner og fag vil derfor tage udgangspunkt i 3 områder, nemlig ”en god idé”, ”igangsættende” og ”god forretningsforståelse”.
Her kan der være tale om fagområder som idéudvikling og kreative arbejdsprocesser, forretningsforståelse og modeller, strategisk vision, kommunikation – formidling, præsentation og salg, samarbejde; teambuilding og kompetenceudvikling, dynamisk projektledelse m.m.
Undervisningen tænkes struktureret således, at der i løbet af et semester er en naturlig sammenhæng mellem udbuddet på lange, mellemlange og korte kurser. Således vil et kort kursus udgøre en del af et mellemlangt og langt kursus.
Denne struktur tænkes fordelagtig, for at øge kvaliteten af undervisningstilbuddene og udnytte synergien mellem eleverne på henholdsvis korte, mellemlange og lange uddannelsesforløb.
Illustrationen viser et tilfældigt forløb for uge 46 i november, hvor eleverne på de 3 forløb følger samme kursus.

Almen dannelse på Innovationshøjskolen
Det almen dannende på Innovationshøjskolen knyttes ikke til særlige fag, men indgår som en dimension i den tilrettelagte undervisning på Innovationshøjskolen og relaterer sig bl.a. til globaliseringen og det multikulturelle samfund, dvs. det samfund som omgiver Innovationshøjskolen.
Det almen dannende på Innovationshøjskolen knyttes ikke til særlige fag, men indgår som en dimension i den tilrettelagte undervisning på Innovationshøjskolen og relaterer sig bl.a. til globaliseringen og det multikulturelle samfund, dvs. det samfund som omgiver Innovationshøjskolen.
Almendannelsen konstitueres dermed i elevernes selvforståelse, omverdensforståelse og personlige myndighed. Eleverne opnår via deres engagement på Innovationshøjskolen indsigt i, hvordan de som personer erkender og reflekterer, en evne til at forstå og begå sig i forskellige kulturer, udadtil i forhold til globaliseringen og indadtil i forhold til det multikulturelle samfund som Innovationshøjskolen er.
Endelig skal eleven kunne tage ansvar for sin egen person og handling, herunder argumentere for egne visioner, grænser og hensigter.
Livsoplysning på Innovationshøjskolen
På Innovationshøjskolen starter dagen med morgensamling og dagen afrundes med aftensamling. Samlingen indledes med fællessang, som regel efter højskolesangbogen samtidig gives der forskellige meddelelser og orientering.
Samlingerne understøtter det forpligtende fællesskab og inddrager brede almene perspektiver samt indeholde et livsoplysende indhold.
Endvidere vil samvær og samtale i kostskolemiljøet ofte have livsoplysende karakter, hvor værdier og idealer vendes i meningsudveksling med andre.
Folkelig oplysning på Innovationshøjskolen
Morgen- og aftensamlinger, foredrag, film- og aktivitetsarrangementer har ofte præg af folkelig oplysning. Emnerne vil som regel være relateret til det omgivende samfund, ligesom der vil være interaktion med forskellige foreninger, græsrodsbevægelser, kulturer, netværk og/eller organisationer.
Undervisningsmetode, såsom gruppeundervisning og individuel undervisning, understøtter også folkelig oplysning fordi der i fællesskabet opstår debat og værdiafklaring.
Demokratisk dannelse på Innovationshøjskolen
Innovationshøjskolen understøtter den demokratiske dannelse både i sin struktur og den måde undervisningen er tilrettelagt på, bl.a. ved at mange mennesker er samlet under et tag og skal leve tæt sammen, hvor der hele tiden en udskiftning af elever.
Ved at undervisningen tilrettelægges således, at eleverne bliver aktører og ikke blot tilskuere, så styrkes det demokratiske aspekt ved at eleven ind- og udøver vilje og erfaring i den vidensdannelse der sker på Innovationshøjskolen.
Undervisningsform
På Innovationshøjskolen er undervisningsformen tilrettelagt ud fra en betragtning om, at jo større engagement eleven har, dets højere faglig indsigt vil eleven opnå i det aktuelle område.
På Innovationshøjskolen er undervisningsformen tilrettelagt ud fra en betragtning om, at jo større engagement eleven har, dets højere faglig indsigt vil eleven opnå i det aktuelle område.
Måden Innovationshøjskolen forsøger at opnå dette på, er gennem en debatorienteret undervisningsform, hvor der først er et oplæg, som efterfølges af en debat om emnet, hvor forskellige synspunkter og holdninger vil komme frem, hvilket så til sidst, følges op af en samlet evaluering, samt forslag til evt. handling.
Innovationshøjskolen er af den opfattelse, at man lærer bedst ved at deltage i den virkelighed som omgiver Innovationshøjskolen og dens elever. Derfor indgår samarbejdsprojekter i en stor del af undervisningen. Eleverne vil arbejde meget i grupper. Den teoretiske indlæring som eleven modtager, skal eleven tage kritisk stilling til samt afprøve i praksis.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar