I dagens udgave af Politiken spørger Torben Bager om hvilke kompetencer de studerende skal have med fra Universitet, når de står med det endelige eksamensbevis i hånden og peger selv på ’tværfaglige, INNOVATIVE og komplementære kompetencer’. Et af Torben Bagers hovedresultater er, at ”Danmark fortsat er i midterfeltet og langt fra den internationale elite med hensyn til omfang og kvalitet af innovations- og iværksætterundervisningen” og slutter med at citerer MIT-professor C. Otto Scharmer: ”Vi har stadig ikke været i stand til at skabe skoler og videregående uddannelser, som udvikler menneskers medfødte evne til at fornemme og forme fremtiden, som jeg anser for at være den vigtigste evne i dette århundredes videns- og innovationsøkonomi”. Med afsæt i ovenstående vil jeg gerne orientere om udviklingen i etableringen af Innovationshøjskolen, som har følgende overskrifter: • Placering • Vedtægter, repræsentantskab og organisering • Internationalt samarbejde • ”Hvorfor bruge innovationshøjskolen” • Økonomi Placering I forrige orientering tilkendegav jeg håb om, at en placering af Innovationshøjskolen var nært forestående. Men det lader vente på sig! Der er mange interessante geografiske områder i sigte, på det er ikke lykkedes at få øje på de nødvendige bygningsfaciliteter endnu. Et af problemfelterne er højskolelovens krav om, at Innovationshøjskolen skal være selvejende og selv eje de bygninger den har til huse i. Nemmest vil det derfor være, om der var en eksisterende højskole som kunne overtages og defineres på ny. Et andet problemfelt er, at Innovationshøjskolen skal have en vis fysisk størrelse for at den kan løbe rundt driftsøkonomisk. Ved analyse af Undervisningsministeriets sektorregnskaber er vi kommet frem til, at elevtallet skal ligge på 100 elever for at skabe driftsøkonomisk stabilitet og balance. Et tredje problemfelt er, at Innovationshøjskolen ikke må ligge for langt væk fra ”alfar vej”. Det skal forstås således, at eftersom Innovationshøjskolen ønsker en vis international dimension, så skal den være rimelig tilgængelig i forhold til landets lufthavne. Der arbejdes videre med en række muligheder og så snart der er noget konkret, så vil du høre mere og du vil også kunne læse det på http://innovationshojskolen.blogspot.com. Vedtægter, repræsentantskab og organisering Der er arbejdet med et udkast til vedtægter, repræsentantskab og organisering, som er et vigtigt element for etablering af Innovationshøjskolen. Om vedtægterne er der primært set på formålet, der lyder: 1. Innovationshøjskolen har til formål at tilbyde almen dannende undervisning indenfor innovation og tilgrænsende uddannelses- og kursusvirksomhed i overensstemmelse med den gældende lovgivning herom. 2. Desuden skal Innovationshøjskolen beskæftige sig med udviklings- og forsøgsarbejder inden for Innovationshøjskolens undervisningsområde, samt rekvireret forskning i relation hertil og virksomhed i øvrigt. 3. Innovationshøjskolen udbyder endvidere rådgivning og andre ydelser med tilknytning til undervisnings- og kursusvirksomheden. Til formålet har Undervisningsministeriet tilkendegivet et ønske om, at de gøres skarpere og at stk. 2. og 3. sættes i forhold til Højskolelovens krav om, at Innovationshøjskolen i sit virke skal være uafhængig, og at Innovationshøjskolens midler alene skal komme Innovationshøjskolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode. Repræsentantskab Innovationshøjskolen ønske med sit repræsentantskab er, at det fastholder Innovationshøjskolen i forhold til formål, vision og mål. Derfor ønskes repræsentantskabet sammensat af de organisationer og institutioner, som kan have interesse i Innovationshøjskolens ”udbytte” – nemlig eleverne. Hertil har Undervisningsministeriet udtalt, at bestyrelsen er den øverste myndighed på en fri kostskole og repræsentantskabet opgave er, at bidrage til skolens oprettelse og drift, udpege helt eller delvist medlemmerne til bestyrelsen, vedtager vedtægtsændringer og træffer beslutning om institutionens opløsning. Der synes derfor ingen hindring for at sammensætte repræsentantskabet som indledningsvis tilkendegivet. Tankerne om repræsentantskabet fremgår på http://innovationshojskolen.blogspot.com. Organisering Innovationshøjskolen tænkes organiseret med forstanderen som har en række funktionsansvarlige, der hver især varetager specifikke funktioner og dermed letter forstanderens daglige ansvar. Til organisering ønsker Undervisningsministeriet blot at præcisere, at en væsentlig forudsætning for at kunne modtage tilskud som selvejende institution er, at skolen skal være uafhængig og at den overordnede ledelse og ansvaret altid ligger hos bestyrelsen alene. Internationalt samarbejde Som det fremgår af idegrundlaget for Innovationshøjskolen, så er tanken dels at have en international profil og dels at søge akkreditering hos landets universiteter på visse kurser, for dermed at tilbyde merituddannelser som styrker de studerendes innovations- og tværfaglige kompetencer. I den sammenhæng har en af regionerne foreslået, at der allerede nu søges samarbejde over landegrænsen. Konkret tænkes der på projektsamarbejde med et nordtysk universitet om afdækning af kravene til akkreditering af Innovationshøjskolen. ”Hvorfor bruge Innovationshøjskolen” Det er fra flere sider blevet foreslået, at Innovationshøjskolen bliver skarpere på hvilke elever og kursister som tænkes at indfinde sig på Innovationshøjskolen og hvorfor de vil indfinde sig på Innovationshøjskolen. Det umiddelbare svar på ”hvorfor” er, at eleverne og kursisterne ønsker at indøve evnen til at ”spotte en god ide”, omsætte den gode ide til ”en god forretningsmodel” og derpå ”føre ’det’ ud i livet” (proaktiv). Disse tre elementer: ”spotte en god idé”, ”en god forretningsmodel” og ”føre ’det’ ud i livet” er Innovationshøjskolens definition af ”innovation”. Det er målet for Innovationshøjskolen, at denne forståelse af begrebet ’innovation’ skal foldes ud over begreberne entre- og intraprenørskab, som skal udvikler eleverne og kursisternes medfødte evne til at fornemme og forme fremtiden i deres videre forlø.b Det er tanken i det forestående udviklingsarbejde omkring etableringen af Innovationshøjskolen, at konkretisere hvorledes eleverne og kursisterne indøver forståelsen og brugen af Innovationshøjskolens definition af innovation, ligesom det er tanken at konkretisere hvilke elever og kursister som vil indfinde sig på Innovationshøjskolen. Økonomi Økonomi er og bliver et springende punkt i mange sammenhænge – også i relation til Innovationshøjskolen. Der arbejdes pt. med 3 økonomiske udfordringer, som er: • Indledende undersøgelser • Etablering • Forsøgsperiode Indledende undersøgelser Denne fase af projektet omhandler de indledende undersøgelser som bl.a. omfatter besvarelse af ovenstående spørgsmål: ”Hvorfor bruge Innovationshøjskolen”. Desuden er der ”ansøgning om godkendelse til tilskud af en ny folkehøjskole”, fundraising, lærer- og undervisningsplaner mm. Budgettet for denne fase er kr. 750.000 som der pt. søges sponsor på. Etablering Denne post kan der pt. ikke sættes noget bud på, eftersom den fysiske placering pt. er ukendt. • Hvis der er tale om en eksisterende højskolen, så formodes etableringen ikke at overstige kr. 5 millioner. • Hvis der er tale om eksisterende bygninger, som skal renoveres og indrettes med bl.a. værelser til 100 elever og forstanderbolig, så kan dette formodentlig gøres for mellem kr. 10 og 30 millioner. • Hvis der er tale om nybygning, hvor der skal anskaffes jord og bygges, så bliver budgettet nemt på mellem kr. 60 og 80 millioner. Det er derfor ingen hemmelighed, at den orden ovenstående står i også er udtryk for prioriteringen både ud fra et økonomisk synspunkt og tidsfaktorsynspunkt. Forsøgsperiode Når Innovationshøjskolen er etableret, så er tanken at Innovationshøjskolen skal virke som et 3-årigt forsøgsprojekt inden den tænkes at indtræde i almindelig drift. Formålet med denne forsøgsperiode er, at Innovationshøjskolen skal opbygge skolens kompetencer og elevtilgang. Budgettet herfor søges afklaret i forbindelse med de indledende undersøgelser. Generelt Så udover den fysiske placering arbejdes der på en tilvejebringelse af midler til finansiering af de indledende undersøgelser. Har du derfor en idé til hvordan disse midler kan tilvejebringes, så høre jeg gerne fra dig. Desuden og som tidligere tilkendegivet, så er du særdeles velkomne til at komme med input og forslag til samarbejde omkring projektets realisering. Jeg kommer også gerne og fortæller mere om projektet. Med venlig hilsen Og god Påske. Rune |
Innovationshøjskolen [European College of Innovation] er et ’epicenter’ for innovation. For mere information: www.innovationshojskolen.com
lørdag den 18. april 2009
[Nyhedsbrev udsendt 06/04/09] Innovationshøjskolen; Debatindlæg i Politiken dags dato; Orientering
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar